tirsdag, april 15

Sykerapport

Lørdag 5. April kl 21 ble Matti operert etter at det viste seg at han hadde brukket fibula (det ene av to leggben). Dette benet bærer ikke vekt. Således var det mulig å belaste foten uten at det gjorde spesielt vondt. Allikevel, etter 5 dager på krykker skjønte selv Matti at noe var galt. I tillegg til at legen vår selvfølgelig rådet han til å ta et bilde av beinet.

Ulykkesfuglen har nå vært sykemeldt i halvannen uke. - Det går gradvis fremover og jeg har ikke lenger behov for smertestillende. Jeg ligger for det meste med beinet høyt, men det går stadig bedre å gå på krykker, selvom det ikke er lange turene jeg klarer før jeg må innta horisontalen igjen, sier en lettere optimistisk Matti.

Som dere ser på bildet trenger man ikke være ortoped for å skjønne at her er det et brudd. Det var Matti forberedt på, men at han måtte operere hadde han ikke regnet med. Han hadde heller ikke regnet med at det skulle gå med 8 skruer, en plate og 14 nagler i operasjonen.

- Operasjonen gikk veldig fint, sett fra mitt ståsted. Jeg fikk det som alle kvinns påstår er veldig vondt, epidural(?) sprøyta. Det var ikke vondt. Etterhvert ble jeg nummen nedentil. I tillegg fikk jeg en real dose ett eller annet som gjorde at jeg begynte å prate en del tull med alle "hønene" (som jeg kalte de) i operasjonssalen før jeg sovnet.

Redaksjonen har pratet med anestesi sykepleieren som var tilstede når Matti ble operert. - Vi ble etterhvert ganske lei av å høre om 3:02, 195m, Gårdsgutta og for ikke å snakke om helsiden i Drammens Tidende. Han ville til og med ha oss til å hente avisen under operasjonen. Det var da vi bestemte oss for å gi han litt ekstra.

- Det ryktes at du var med å stramme noen muttere under operasjonen, Matti. Stemmer dette?

- Det er litt overdrevent. Da jeg våknet var de kommet halveis i operasjonen. Om det var rusen eller min egen nyskjerrighet som fikk meg til å dra gardinen til side vet jeg ikke. Kanskje en blanding. I hvertfall kikket jeg på, pratet litt med kirurgen og bisto med å presse i mot når han skulle skru i de siste skruene. Kirurgen hadde ikke vært borti dette før og synes det var helt topp.

Redaksjonen har også snakket med kirurgen som opererte Matti og han kan fortelle at operasjonen gikk relativt bra. - Jeg er veldig fornøyd. Litt uheldig med et par skruer som du kan se på bildet står litt på kryss og tvers. I tillegg ble et par av skruene litt for lange som dere også ser. Men dette er bagateller og sånn man må regne med.

Matti ble værende på sykehuset i to dager etter operasjonen. Dagen etter operasjonen bestod for det meste av inntak av smertestillende, krangling med sykepleier om behovet for mer smertestillende, samt soving.

- Det jeg synes er mest synd ved denne situasjonen er, i tillegg til at jeg må være borte fra jobb, at jeg gikk glipp av Breilituren som jeg hadde planlagt å gå sammen med sportsidiot Lumbago. I tillegg skulle jeg også skøytet Skarverennet førskommende helg. Jeg kjøpte nye skøytestøvler dagen før operasjonen.

På selveste 17. Mai kan Matti belaste beinet igjen. Da har det godt seks uker siden operasjonen. - Det er vel kanskje en liten mulighet for at du rekker Montebello rittet da, eller? - Jeg synes allerede leggmuskulaturen min er blitt mindre så jeg antar at det ikke er mye futt i de beina 31. Mai, men undre har vel skjedd før, sier Matti med glimt i øyet.

Ingen kommentarer: